Museums of Swabian-Alemannic Fastnacht

Beide Museen bieten mit unterschiedlichen regionalen Schwerpunkten breite Einblicke in die Geschichte, den Figurenbestand, die Bräuche, die Requisiten und den aktuellen Ablauf der schwäbisch-alemannischen Fastnacht – einer der traditionsreichsten kulturellen Ausdrucksformen der Gegenwart, die 2014 von der UNESCO in die nationale Liste des Immateriellen Kulturerbes aufgenommen wurde.

The two institutions have the goal of facilitating an experience of Fastnacht all year round based on a modern exhibition concept. The digital means they currently employ range from media-based productions and special apps to websites and social media networks. In the course of museum4punkt0  the visible and audible – perhaps even the tactile qualities – of the activities around the custom will be made palpable with the help of responsive, interactive content.

Additional Information

All Project Partners

Deutsches Auswandererhaus Bremerhaven

Im Deutschen Auswandererhaus begegnen Besucher den Familiengeschichten von Auswanderern – und auch den ereignisreichen Lebenswegen von Menschen, die seit dem 17. Jahrhundert in Deutschland ein neues Zuhause gefunden haben.
Deutsches Auswandererhaus Bremerhaven

Located in Bremerhaven, the Deutsches Auswandererhaus Bremerhaven (German Emigration Center) is the only museum for migration in Germany. It exhibits 300 years of migration to and from Germany.
Deutsches Museum

With its four locations, Deutsches Museum is one of the world’s largest, most significant museums of natural sciences and technology.
Museums of Swabian-Alemannic Fastnacht

The Fastnachtsmuseum Narrenschopf Bad Dürrheim and Fasnachtsmuseum Schloss Langenstein transmit and maintain the Swabian-Alemannic version of Carnival – an intangible cultural heritage.
Senckenberg Museum für Naturkunde Görlitz

The Senckenberg Museum für Naturkunde Görlitz (Senckenberg Museum of Natural History Görlitz) is a research institute of the Senckenberg Gesellschaft für Naturforschung with an exhibiting museum.